W centrum miasta, na koncercie, kabarecie, imprezie plenerowej… estrady widujemy częściej, niż mogłoby się wydawać. Takie niepozorne konstrukcje są niezbędne, jeśli chodzi o przemysł rozrywkowy. Zapewniają bezpieczeństwo i odpowiednią przestrzeń dla artysty i wystawionego sprzętu. Jak obecnie buduje się estrady? Więcej na ten temat poniżej.
Trudno byłoby opowiadać o temacie artykułu bez sięgnięcia do definicji słowa „estrada”. Najprościej mówiąc, jest to podwyższenie z zadaszeniem, przeznaczone na występy artystyczne. To na nim piosenkarze śpiewają, komicy wypowiadają żarty, a aktorzy odgrywają sztuki sceniczne. Nie bez przyczyny osoby występujące w miejscach publicznych, na takich podwyższeniach, zwie się nieraz estradowcami.
W terminologii specjalistycznej istnieje termin, którym określa się sztukę przygotowywania sceny do występu. Uwzględnia on konieczny do jej budowy sprzęt mechaniczny, jak i niezbędne do dobrego oświetlenia i dźwięku elementy elektroniczne. Sztuka ta zwie się techniką estradową.
Jej specjaliści wiedzą, że aby wybudować w całości estradę, trzeba zakupić lub wypożyczyć elementy nośne, podesty sceniczne, zadaszenia oraz sceny. Przyda się także osprzęt pomocniczy – schodki, poręcze, uchwyty, napinacze i wyciągarki oraz sterowniki do obsługi.
Budowa estrady wymaga strategicznego podejścia. Inżynierzy muszą dobrze rozplanować w czasie dostawę poszczególnych materiałów i sprzętów, zatrudnić odpowiednią liczbę ludzi i wiedzieć, jak zbudować konstrukcję szybko i na czas. Jeszcze niedawno budowa estrady była wielką i kosztowną inwestycją, wymagającą dużego nakładu pracy. Estrady były mocowane na stałe, co znacznie wydłużało czas potrzebny do postawienia konstrukcji. Od pewnego czasu korzystniejszym rozwiązaniem są estrady mobilne. Można je rozłożyć w krótkim czasie i równie szybko złożyć, po czym przewieźć w nowe miejsce. Ich mobilność nie ma negatywnego wpływu na wytrzymałość sprzętu, w związku z czym rośnie grono osób doceniających zalety takich działań.
Coraz więcej firm decyduje się na zakup estrad mobilnych, ponieważ ich budowa nie zajmuje tak wiele czasu i choć nadal wymaga przejrzystego umysłu koordynatora i dobrej umiejętności planowania, jest znacznie mniej czasochłonna. Dla porównania – estradę mobilną można rozłożyć nawet w godzinę, przy udziale kilku, niekoniecznie bardzo sprawnych fizycznie osób. Rozłożenie scen starszego typu, z mniej nowoczesnych materiałów, zajmuje natomiast od sześciu do ośmiu godzin i wymaga zaangażowania większej liczby muskularnych osób.
Jak więc obecnie buduje się estrady? Odpowiedź jest krótka – znacznie szybciej, sprawniej i nowocześniej.
WAMAT Sp. z o.o.
Podleszany 186
39-300 Mielec
tel. +48 17 58 40 280
fax +48 17 58 40 299
e-mail: wamat@wamat.pl
Godziny otwarcia:
Poniedziałek – piątek:
od 8:00 do 16:00